نوروز فرصتی برای رفع کدورتها

نوروز فرصتی برای رفع کدورتها

تهران- ایرنا- کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: نوروز فرصتی برای نگرش به خویشتن و توجه در امور مادی و معنوی زندگی و زمان مناسب و مغتنمی برای رفع کینه، کدورت و شاد کردن دل همنوعان است.
حجت الاسلام بهمن نبیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا افزود: واژه عید در معنی از فعل عود است و برای آن معانی مختلفی از جمله روز گرد آمدن انسانها به دور یکدیگر، روز بزرگ که در آن فضایل انسانی به فراوانی دیده شود و همه ساله با آمدن ایام عید شادی و سرزندگی به کانون خانواده ها گرما بخشد.وی گفت: واژه عید در قرآن فقط یک بار آمده آن عبارت است از «اللهم انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا وآخرنا و آیه منک» خدایا نازل کن برای ما مائده ای از آسمان که برای اولین و آخرین از ما عید باشد و نشانه ای از تو
در این رابطه عید از کلمه عود به معنی بازگشت گرفته شده و به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف و پیروزی و راحتی جایگزین آن شود عید گفته می شود.کارشناس حوزه گفت: در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگی ها که برخلاف فطرت است از میان می رود نیز، عید نامیده می شود
بر همین اساس حتی حضرت عیسی مسیح (ع) روز نزول مائده را روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا و روز عید بیان کرده است.نبیلی اظهارداشت: عید در نزد عرب، زمانی است که در آن شادی یا اندوه، بازگردد و تکرار شود ولی در فرهنگ معین در این باره آمده عید، روز مبارکی است که در آن مردم جشن می گیرند و شادی می کنند و در این روز اقوام با کنار گذاشتن کدورتها، در دیدار با یکدیگر هدیه، پول و خلعت به عنوان عیدی می دهند
عید از منظر امیرالمومنین حضرت علی(ع) روزی است که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد
آن روز را عید نامند و این فرمایش اشاره به این موضوع دارد که روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است.این کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: از آنجایی که عید نوروز ریشه در سنت ایرانی ها دارد و این موضوع به زمانهای بسیار دور باز می گردد، پس از اسلام، بنا به نوشته مورخین، با اندک تغییراتی که در آن به عمل آمده، تاکنون در بین ایرانیان جاودانه مانده، بنابراین در صدر اسلام ایرانی هایی که در مرکز خلافت به سر می بردند، طبق سنت ملی خود به این روز پای بند بوده و هدایای نوروزی را برای حاکمان وقت می بردند
عید پس از امویان، نزد عباسیان نیز مورد توجه بعضی از مردم بود و ایرانی ها با مراجعه به دربار، هدایایی را به آنها تقدیم می کردند.نبیلی اظهار داشت: همان طور که در بحارالانوار روایت شده، منصور دومین خلیفه عباسی به امام موسی کاظم(ع) پیشنهاد کرد عید نوروز در خانه بنشیند تا مردم نزد او آمده و فرارسیدن نوروز را تبریک گویند و هدایای دریافت کنند
بنابراین عید نوروز مانند بسیاری از سنت های ملی که با شئون اسلامی مخالفتی نداشت، پس از اسلام در میان ایرانیان باقی ماند.وی افزود: سیدبن طاووس از دانشمندان بزرگ شیعه معتقد است آغاز آفرینش جهان هستی در مثل چنین روزی اتفاق افتاد و شایسته است این روز را به عنوان روزعید و شادی تلقی کرد
این کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: ابن فهد حلی نیز نوروز را روزی گرانمایه و با منزلت برشمرده و تحویل سال جدید شمسی را مصادف با نوعی تحول در عالم طبیعت می داند، فرصتی برای بشریت تا با تحول درونی، به اصلاح امور روحی، معنوی و مادی خود پردازد.نبیلی اظهارداشت: مردم وظیفه دارند برای این تحول درونی و از طرفی حفظ و نشر آن، در زندگی خود و در جای جای جهان اقدام و همت و تلاش کنند و سنت های حسنه نوروزی و دینی و شرعی را که یکی از آئین های حسنه و با ارزش عید نوروز که تا روز سیزده رایج است، همانا دید و بازدید فامیل، دوستان انجام داده که به نوعی «صله رحم » نیز به شمار می رود.وی گفت: البته در این ایام به اولویت از جمله دیدار بزرگان اقوام و خانواده شهدا و جانبازان، بستگان و نزدیکان، دوستان باید رفت و عیدی مخصوص به نونهالان و کوچکترها داد و با این کار ضمن ایجاد مودت و برادری، آشتی بین برادران و خواهران دینی و رفع کدورت آنها را رقم زد.اجتمام * 1417 * 3063 انتهای پیام /* برچسب ها اجتماعی نوروز حجت الاسلام نبیلی عید