فرصت ها و تهدیدهایی که بازی های رایانه ای به همراه دارند

فرصت ها و تهدیدهایی که بازی های رایانه ای به همراه دارند

تهران- ایرنا -براساس برخی آمارهای منتشره، امروزه 8 میلیون کودک ایرانی زیر 12 سال کاربر بازی های رایانه ای هستند و روزانه 13 میلیون ساعت با این بازی ها سرگرم هستند و به نظر می رسد این امر پیامدها و آسیب های بسیاری را با خود به همراه داشته است.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروزه بازی های رایانه ای بیش از گذشته کودکان را شیفته خود می کند
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز بازی های رایانه ای، 8 میلیون کودک ایرانی زیر 12 سال، کاربر بازی های رایانه ای هستند .در نشستی که اخیرا با موضوع کودکان و بازی های رایانه ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، بیان شده است که کودکان و نوجوانان 3 تا 19 سال بیشترین مخاطب بازی های موبایلی هستند و تازه ترین تحقیقات موید آن است که سن بازیکنان دو سال کاهش یافته و از 21 سال به 19 سال رسیده است.مهدی حق وردی فعال در حوزه مطالعات و نقد و بررسی بازی های رایانه ای در این خصوص گفته است: طبق آمار بنیاد ملی بازی های رایانه ای، اکنون 28 میلیون گیمر در ایران وجود دارد که بیش از 93 درصد آن ها کودک و نوجوان هستند و 31 درصد این‌ آمار مختص کودکان زیر 12 سال است
به گفته وی، طبق آمارهای رسمی موجود بیش از 8 میلیون کودک گیمر در کشور داریم که روزانه 90 دقیقه مشغول بازی هستند و همین مساله حساسیت پرداختن به این موضوع را بیش از گذشته می کند.با توجه به اهمیت و تاثیری که بازی های رایانه ای روی کودکان و نوجوانان دارند پژوهشگر ایرنا با جواد راستی، عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی و مدیر مرکز بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان به گفت و گو نشست.ماهیت بازی های رایانه ایراستی در خصوص ماهیت بازی های رایانه ای گفت: بازی های رایانه ای نیز مانند هر پدیده دیگر دارای مزایا و معایبی است و نباید مانند بسیاری از پدیده های دیگر آنها را سفید و یا سیاه دید
بازی های رایانه ای ماهیت کاملا خاکستری دارند درست مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی.وی افزود: هر چیزی که زیاد استفاده شود و در راه ناصوابش استفاده شود بد است و در غیر این صورت خوب است
بازی های کامپیوتری هم اگر منجر به اعتیاد شوند و وقت زیادی و هزینه زیادی از کسی را صرف کند خوب نیست و طبیعتا عیب محسوب می شود و همچنان صدمات روحی خواهد داشت اما اگر در راه درستش به میزان و اندازه استفاده شود خوب است.راستی در خصوص مزایای بازی های رایانه ای گفت: نباید اینطور تصور شود که بازی های کامپیوتری صرفا مضرات دارند و اعتیاد آور هستند بلکه مزایایی هم دارند که باعث بروز خلاقیت در کودکان می شوند و توانایی های مغزی آنها را بالا می برد
بازی های رایانه ای نیز مانند هر وسیله دیگر باعث نظام مند شدن فکر انسانها می شود
خیلی وقت ها استرس ها را تخلیه می کند، باعث کنترل هیجان می شود، هماهنگی دست را اضافه می کند و قوای ذهنی را تقویت می کند و از این جهت می تواند خوب باشد
اینها بحث بازی های سرگرم کننده است
وی افزود: یک فیلد دیگری هم وجود دارد که با عنوان بازی های هدفمند شناخته می شوند و در جهت آموزش، درمان، فرهنگ سازی و مواردی از این قبیل استفاده می شوند
یعنی بازی هایی برای تقویت توجه ساخته می شود
برای بحث کنترل خشم برای کنترل ترس هایی مثل ترس از ارتفاع و پرواز و مسائلی از این قبیل بازی هایی هدفمند ساخته می شود.این استاد دانشگاه در خصوص آسیب های جسمانی بازی های رایانه ای گفت: با توجه به اینکه اکثر کودکان به بازی های کامپیوتری از طریق موبایل می پردازند و مدت طولانی زیادی سرشان و گردنشان به سمت پایین است احساس می کنند که یک وزنه ده کیلویی را مدت زمانی بر گردنشان آویزان کرده اند و در نتیجه به بدن آنها آسیب وارد می شود.راستی افزود: از آسیب های دیگر بحث تنبلی چشم و ضعف چشم است
ضعف چشم به این دلیل است که چشم مدت طولانی عادت می کند که به یک منطقه نزدیک نگاه کند و توانایی تطبیقش برای دیدن صحنه های دور را از دست می دهد
نزدیک بین می شود و اگر مدتی طولانی باشد باعث می شود فرد هوشیاری خود را نسبت به بدنش از دست بدهد
همچنین میزان غذایی که باید بخورد را کمتر یا بیشتر هم مصرف می کند
اینها مواردی هستند که در هر اعتیادی به شبکه های اجتماعی کاملا ممکن است اتفاق بیفتد.این محقق در خصوص آسیب های روانی بازی های رایانه ای گفت: مواردی هستند که خصوصا در قشر جوانان و کودکان باید کنترل شوند
به عنوان مثال یکی از موارد بحث های خشونت رفتاری است که هر بازی که در بازار است بر اساس رده بندی سنی توسط نهادی که داخل کشور مشغول است، باید تهیه شود
وی افزود: در خصوص بازی ها باید رده بندی سنی رعایت شود و این رده بندی سنی همچنین پارامترهایی دارد که مشخص می کند این بازی ها برای آن گروه های سنی مناسب هستند یا خیر
از جمله گروه های سنی که ما نگران آسیب رسیدن به آنها هستیم بچه ها هستند
که ممکن است دچار آسیب هایی نظیر خشونت و یا مسائل جنسی و..
قرار بگیرند
اینکه در یک بازی کاراکترها تا چه میزان عریان نمایش داده می شوند و حتی تا چه میزان مسائلی نظیر مواد مخدر در آنها نمایش داده می شود و یا حتی میان جوانان و نوجوانان رد و بدل می شود، اینها بحث هایی هستند که باید کنترل شوند.آسیب های فرهنگی بازی های رایانه ایراستی در خصوص آسیب های فرهنگی بازی های رایانه ای گفت: در برخی موارد بحث پارامترهای فرهنگی هم وجود دارد که یکی از آنها بحث های مربوط به هویت است
از جمله آثاری که ممکن است مترتب باشد این است که اگر قرار است بازی ای در یک رده سنی کودک صورت بگیرد می تواند بحث از دست دادن هویت اش را در واقع برای او به بار آورد که جبران کردنش نیز دشوار است.وی در خصوص آسیب های اجتماعی بازی های رایانه ای گفت: آسیب های اجتماعی عمدتا به بحث انزوا مربوط می شود
سابقا کودکان بازی های دورهمی و دسته جمعی زیادی در کوچه و خیابان انجام می دادند اما امروزه بازی های رایانه ای جلوی تحرک و فعالیت کودکان را گرفته است
هر کودکی به تنهایی مشغول بازی خودش است و کاری هم به کار دیگری ندارد
برخی از بازی های رایانه ای بصورت آنلاین انجام می شوند و این باعث می شود کودکان هر یک در فضای مجازی سرگرم شده و میزان تعاملات و روابط اجتماعی شان کاهش پیدا کند.راهکارهایی برای کاهش مضرات بازی های رایانه ایاین محقق در خصوص راههای کاهش آسیب بازی های رایانه ای گفت: باید این گونه بازی ها مدیریت شوند
ما می توانیم در کشور خود از بازی های خوب حمایت کنیم و از این رو محصولات کنترل شده و مناسب تری در اختیار کودکان و نوجوانان مان قرار دهیم.پژوهشم** م
ا**1552 انتهای پیام /* برچسب ها اجتماعي بازي هاي رايانه اي مشكلات