فرقی بین مغز ما و انیشتین وجود ندارد

فرقی بین مغز ما و انیشتین وجود ندارد

تهران- ایرنا- به گفته دکتر" ابراهیم پیشیاره " دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی هیچ فرقی بین مغز ما وانیشتین به لحاظ تعداد نورون ها وسلول های عصبی وجود ندارد اما نوع بکارگیری ورشد این نورون ها تفاوت ها را ایجاد می کند.
به گزارش گروه علمی ایرنا، مغز پیچیده ترن هدیه الهی دربدن انسان است، به گونه ای که تکامل جسمی و روانی کودکان درسیر زمان به میزان زیادی با تحول مغز او مرتبط است، مغز کودک در سال نخست زندگی بیشترین اثرپذیری را از محیط خود دارد.البته فقط سال نخست زندگی کودک برای رشد مغز او مهم نیست بلکه مغز کودک در سال های بعد نیز همچنان در حال رشد و تکامل است.پیشیاره روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا به مناسبت هفته آگاهی ازمغز با شعار "مغزت رو بشناس" افزود: باید بدانیم که تعداد نورون ها و تعداد سلول های عصبی همه انسان ها یکسان است و هیچ فرقی وجود ندارد اما نوع به کارگیری، شبکه سازی،و رشد دادن این نورون ها و یادگیری هایمان است که رشد مغز را ایجاد می کند.وی بیان کرد: براثر به کارگیری مستمر مغز و بالا رفتن تعداد یادگیری ها، شاهد رشد مغز خواهیم بود.*** زیر سه سالگی زمان طلایی رشد مغزوی اظهارکرد: خاصیت انعطاف پذیزی عصبی مغز این طور هست که زیر سن 3 سالگی، بیشترین پتانسیل رشدی مغز را داریم، در هر ثانیه 10 هزار سینابس( یادگیری) در مغز اتفاق می افتد که رشد بسیار زیادی است.دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که در این سن هست توانایی رشد قسمت های مختلف مغز است ، انعطاف پذیری سیستم های مغز درسن زیرسه سالگی صورت می گیرد و می توان گفت که زمان طلایی نام دارد.پیشیاره یادآور شد: اینطور نیست که بعد از سن 3 سالگی مغز دیگر رشد نمی کند متاسفانه خیلی وقت ها اشتباه می شود و فکرمی کنند که بعد از 3 سال مغز دیگر رشد نمی کند، در سن 3 سالگی شاهد یک رشد یکپارچه و سیل آسای ازسیستم عصبی مغز هستیم و بعد از آن قسمت های مختلف مغز رشد می کند.وی با اشاره به اینکه قسمت های مختلف مغز سن های مختلف دارد، گفت: مثلا قسمت قشرجلویی مغز تا 15 سالگی رشد می کند یعنی به کارگیری خرد، عقلانیت درجامعه و استدلال را دریک فرد در سن 15 سالگی بروز می کند، قسمت بینایی مغز تا 35 سالگی توانایی رشد و اصلاح کردن خود را دارد، قسمت حرکتی مغز تا 40 سالگی توانایی رشد الگوها را دارد بنابراین مغز یک الگوی بسیار پیچیده ای است.وی گفت: این درحالی است که زیر مغز ساختارهایی داریم که از پیش تعیین شده اند ،قسمت کورتکس و پیش پیشانی مغز بسیارچکش خور و قابل انعطاف هستند به شرطی که از آن درست استفاده شود و درشرایط درست بکارگرفته شود تا بتوانند کودک را رشد دهند.*** تجربیات پدران ومادران در رشد کودکان امروزکفایت نمی کندکارشناس ارشد کاردرمانی با اشاره به تغییرات محیط اطراف در خصوص رفتاربا کودکان افزود:باید بپذیریم که همانطور که برای تعمیر کردن ماشین و موبایل به دفترچه راهنما یا متخصص آن مراجعه می کنیم برای رشد کودک نیز باید به منابع روز و متخصص مراجعه کنیم؛ برای تربیت و رشد مغز کودکانمان چیزی که 20 سال پیش از پدرانمان یادگرفتیم کفایت نمی کند و نباید توقع داشت که بر روی بچه های امروز جواب دهد.وی یادآورشد: امروز قطعا نیازمند این هستیم که یک مقدار آگاهی نسبت به چرایی و باید ها ونباید ها و الزامات رشدی مخصوصا با توجه به اینکه مغز در سنین مختلف رفتارهای مختلف دارد، داشته باشیم.هفته جهانی آگاهی از مغز در ایران از چهارم تا دهم اسفند امسال با هدف آشنایی بیشتر افراد جامعه نسبت به مغز و توانایی های آن، در سه سطح مخاطبین عام، دانش‌آموزی و دانشجویی و با هدف آگاهی از مغز با شعار'مغزت رو بشناس' برگزار می شود، این رویداد با شعار' مغزت رو بشناس' به عنوان یک هفته ترویجی برای ارتقای آگاهی جامعه از عملکرد مغز، به عموم مخاطبان اطلاع رسانی و معرفی خواهد شد
علمی ** 9340**1440 انتهای پیام /* برچسب ها علمي آموزشي مغز شناخت مغز